Online ads nu ook 2.0

Eindeloze verhalen over Twitter en Facebook zijn er genoeg, inhoudelijk zal ik daar in dit verhaal dan ook niet op ingaan. Maar voor- en tegenstanders moeten toegeven dat de impact van deze partijen onmiskenbaar is in de online wereld en hun service nu zelfs doorgedrongen is tot online advertenties.

De miljarden Tweets, Likes en comments zijn de vormen geworden waarmee internetgebruikers zich uiten. Door deze ontwikkeling is het snel inzichtelijk te brengen wat er speelt en hoe het gros erover denkt. Merken spelen hier soms slim op in, neem bijvoorbeeld het persoonlijk contact via het Twitteraccount van UPC , het Youtube kanaal van de Koninklijke Marine om betrokkenheid te vergroten, de Foursquare actie van Casablanca om bezoekers te trekken en de Facebookpagina van Enjoy Life waar persoonlijk contact met de klant wordt bewerkstelligd.

Uitgever IDG miste de koppeling van deze waardevolle kanalen naar een advertentievorm. Dit heeft geresulteerd in verschillende interactieve banners waar koppelingen met de belangrijkste sociale netwerken in zijn verwerkt. Voorbeelden zijn de banners van de Apple waar Tweets staan over de iPod Touch en HP waar de gebruiker wordt aangespoord een Tweet te schrijven over het genoemde product.

Links staat een venster met Tweets omtrent het onderwerp (op de Tweets kan de adverteerder ook direct reageren), in het midden de pay-off met daaronder een filmpje dat direct bekeken en gedeeld kan worden, rechts Facebookgebruikers met hun commentaar over het onderwerp en in de balk boven een teller met het aantal mensen dat heeft doorgeklikt en een mogelijkheid de facebookpagina en twitteraccount van de adverteerder te bezoeken.

Deze ontwikkeling zal meer creativiteit eisen van de adverteerders zelf en niet sec de reclame- en mediabureaus want de adverteerder moet immers in direct contact gaan treden met hun doelgroep.

Tevens biedt deze ontwikkeling de adverteerder meer mogelijkheden om een-op-een in contact met de doelgroep te treden en kan erg positief werken mits zij hier gericht aan werkt. Durf de gebruikers invloed te laten uitoefenen op de uiting en benader hen persoonlijk voor een grote kans op een positieve houding ten opzichte van het merk.

Interactie tot stand brengen tussen adverteerder en doelgroep met gebruik van banners valt vanaf nu binnen de mogelijkheden. Je zou kunnen zeggen dat de banners nu eindelijk met het web zijn meegegaan naar 2.0.

Op June 3, 2010