Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Terug

Dubbelzinnigheid

Kim en Rebecca

05-10-2010 | 15:04

Hallo,

Wij zijn twee leerlingen uit 6VWO. We maken een profielwerkstuk over dubbelzinnigheid in de Nederlandse taal. Wij hebben een paar vragen en we hopen dat u ons daarmee verder kunt helpen.

Wij vragen ons af of reclamebureaus gebruik maken van dubbelzinnigheid bij het maken van een reclame, bijvoorbeeld in een slogan. Wordt dubbelzinnigheid met opzet gebruikt? Zo ja, waarom wordt dubbelzinnigheid gebruikt?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Rebecca en Kim


  

1 Antwoord

Antwoord van
05-10-2010 | 15:28

Beste Rebecca en Kim,

 

Dubbelzinnigheid is een manier om te spelen met taal. Wanneer je speelt met taal, dan valt dat op. Het is dus een manier om de aandacht van mensen te vangen en dit is één van de doelstellingen van reclame.

 

Dubbelzinnigheid bestaat in verschillende vormen. Je hebt seksueel getinte dubbelzinnigheid, maar ook 'gewone' dubbelzinnigheid waarbij een woord of zin op meerdere manieren uitgelegd kunnen worden.

 

Wanneer het om een zakelijke, informatieve tekst gaat is dat laatste zeer ongewenst. Je wilt  immers dat de lezers exact begrijpen wat er wordt bedoeld. In reclameteksten gaat men opzettelijk speels om met teksten.

 

De ontvangers van een reclameboodschap moeten de tekst/de boodschap natuurlijk wel goed kunnen ontvangen. De dubbelzinnigheid moet dus afgestemd worden op de doelgroep. (niet te moeilijk;niet te makkelijk) 

Of en wat voor dubbelzinnigheid wordt gebruikt in reclame is mede afhankelijk van het product. Wanneer het bijvoorbeeld gaat om een duur, exclusief product of merk, gebruikt men dubbelzinnigheden die er niet te dik boven op liggen; het mag dan niet te plat zijn.

 

Probeer maar eens verschillende dubbelzinnige reclameuitingen te verzamelen bij bovenstaande theorie.

 

Ik hoop dat jullie iets aan mijn antwoord hebben.

 

Met virendelijke groet,

 

Ydwine van der Veen

Het Nederlands Tekstbureau, vestiging Leeuwarden