Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Terug

Engelstalige of Nederlandstalige slogans?

Rianne

01-10-2011 | 17:28

Geachte heer/mevrouw van een reclamebureau,

 

Ik ben Rianne, ik zit in 5 HAVO en ik maak mijn profielwerkstuk over reclameslogans. Één van mijn deelvragen is: draagt het taalgebruik bij tot het onthouden van een slogan? Op internet kom ik verschillende antwoorden tegen; sommige sites zeggen dat het beter is voor een bedrijf om gewoon een Nederlandse slogan te gebruiken; anderen zeggen juist dat Engelse slogans beter onthouden en gewaardeerd worden. Ik weet hier dus niet het exacte antwoord op, kunt u mij dat vertellen? Verder heb ik nog een paar vragen waarbij het moeilijk is een duidelijk antwoord te vinden:

 

Worden slogans waarin afwijkend taalgebruik wordt toegepast, bijvoorbeeld slogans in het dialect beter onthouden en meer gewaardeerd? 

Worden dubbelzinnige slagzinnen beter onthouden dan slagzinnen die niet dubbelzinnig zijn?

 

Ten slotte wil ik u vragen: heeft u nog wat tips voor mij van boeken of sites of andere informatiebronnen waarin informatie staat over het taalgebruik in slagzinnen en wat nu de bekendste slagzinnen zijn?

 

Ik hoop dat u mijn vragen zo snel mogelijk en het liefst zo uitgebreid mogelijk kunt beantwoorden.

 

Alvast hartelijk bedankt voor uw moeite.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Rianne


  

1 Antwoord

Antwoord van
04-10-2011 | 16:42

Hallo Rianne,

Ik begrijp je verwarring aangezien er in deze geen goed of fout is. Er zijn veel verschillende ervaringen en meningen op internet te vinden maar er zijn wellicht een aantal onderzoeken te vinden hierover.
De rijksuniversiteit Groningen heeft een aantal onderzoeken en publicaties welke je kunt inlezen.

Naar mijn mening draait het allemaal om je doelgroep. Wanneer je doelgroep 'alle 55+ers in Friesland' is zal een slogan in dialect waarschijnlijk meer aanspreken dan een engelse slogan. Dit is weer anders wanneer je een doelgroep hebt van jongeren in geheel Nederland tussen de 15 en 18 jaar.
Het taalgebruik van een slogan moet dus aansluiten bij de doelgroep die je voor ogen hebt. Bij een goede aansluiting hierin onthoud de doelgroep de slogan het best.

 

Wetenschappelijk onderbouwde informatie van de Rijksuniversiteit Groningen kun je vinden via de volgende link:

http://odur.let.rug.nl/~vuijk/research/slogans/index.htm

Een lijst met bekende Nederlandstalige slogans:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_reclameslogans

Een lijst met bekende Engelstalige slogans:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Engelstalige_reclameslogans

Met vriendelijke groet,
Esther van Dijk