Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Terug

Informatie reclame

panus palijama

17-11-2008 | 09:51

Geachte heer/ mevrouw,

 

Vivienne en ik zijn leerlingen van De Goudse waarden, kanaalstraat.

Wij hebben een gpo (grote practische opdracht) voor ons vak handel en verkoop.

Wij hebben gekozen voor het onderwerp reclame, en zouden graag wat informatie willen.

Zouden wij wat informatie mogen?

Ik hoop van jullie nog een berichtje te horen.

vief_dans@hotmail.com kunt een berichtje achter laten.

 

met vriendelijke groet,

Panus Palijama en Vivienne van Schaik

klas 4khva


  

1 Antwoord

Antwoord van De Beelddenkers
17-11-2008 | 11:03

Hoi Panus en Vivienne, Reclame zie je overal. Het komt ook steeds dichter bij, herkennen jullie dat? Vroeger zag ik reclamefilmpjes op de TV, langs de kant van de weg stonden grote borden en in bushokjes hingen abri's. Nu krijg ik ook reclame te zien via mijn e-mail, internet en soms mijn mobieltje. Reclame (waarbij een herkenbare afzender, bijvoorbeeld de Mc Donalds, een boodschap wil overbrengen, een nieuwe hamburger bijvoorbeeld, aan een massa en daarvoor vaak een technisch middel gebruikt, zoals de tv of radio) komt dus via verschillende kanalen onze kant op. Reclame kan verschillende doelen hebben voor de afzender, zoals klanten kennis te laten maken met een nieuw product als de Senseo of mensen naar de winkel te krijgen door een goedkope aanbieding.
Elke reclame heeft haar eigen identiteit zegmaar. Zo zijn de reclames van even Apeldoorn bellen vaak humoristisch, net als die van cup-a-soup. Humor is een veelgebruikt instrument om de klant te verleiden. Soms wordt er ook gebruik gemaakt van opinieleiders, zoals Ilse de Lange voor Robijn wasverzachter. Dit zijn bekende Nederlanders waarmee veel mensen zich willen identificeren namelijk: als Ilse de Lange het product gebruikt, dan zal het wel goed zijn en wil ik het ook.  Ik hoop jullie met deze kleine introductie op weg te hebben geholpen. Reclame is heel boeiend, vooral als je gaat letten op de beelden, geluiden en probeert uit te vinden wat de propositie is (de kernboodschap die de fabrikant wil overbrengen) en hoe reclamemakers dit doen. Reclame heeft ook veel met psychologie te maken, ik zou als ik jullie was zeker op zoek gaan naar antwoorden op de vraag op welke manier mensen waarnemen (neus, oren, geur ed.), hier spelen fabrikanten die reclames maken namelijk op in. Verder mag je wel een kijkje nemen op mijn website: mijn bedrijfje. Ik ben vooral bezig met de grafische vormgeving, dus ik denk mee op welke manier een bedrijf zich kan presenteren naar buiten toe en werk dit uit in een boekje of website.  Ik hoop jullie zo verder geholpen te hebben, groetjes,René Voorberg