Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Terug

Kunt u onze vraag over stereotypen in reclame beantwoorden?

Brechtje, Gwendolijn en Jopke

11-04-2015 | 11:53

Geachte heer/mevrouw,

 

Wij zijn 3 eerstejaars Pabostudentes, aan Hogeschool de Driestar in Gouda. We zijn bezig met een opdracht over kunst en cultuur. Als onderwerp hebben wij stereotypering in reclames gekozen. We willen daarbij vooral kijken naar stereotype beelden van mannen en/of vrouwen in reclames.

 

We willen aan u advies vragen omtrent het volgende: Wat is uw mening over het gebruik van stereotypes in reclames (vooral stereotype beelden van mannen en/of vrouwen)? Kunt u deze mening uitleggen of toelichten.

 

Eventueel andere wetenswaardigheden rondom dit onderwerp, zouden wij graag van u vernemen.

 

Bij voorbaat dank,

 

Brechtje, Gwendolijn en Jopke


  

1 Antwoord

Antwoord van Web Oppep
13-04-2015 | 10:08

Beste Brechtje, Gwendolijn en Jopke, 

 

Wat een leuke vraag.

 

Reclame komt meestal onder de aandacht bij een veelheid aan doelgroepen, oftewel verschillende personen, karakters, persoonlijkheden, culturen, etc.

 

Het is daarbij onmogelijk om iedereen direct aan te spreken, of voor iedereen herkenbaar te zijn. Daarom wordt er in reclame vaak gekozen voor de gulden middenweg. Dit leidt ondermeer tot stereotypering.

 

Bij meer gerichte reclame, is het gebruik van stereotypen niet meer zo noodzakelijk. Er is echter veel weerstand tegen 'persoonlijke reclame', omdat dit het gevoel van privacy aantast.

 

En zo heb je een mooie spagaat - of uitdaging voor marketiers - te pakken, enerzijds 'irritante' reclames met stereotypen en algemeenheden, anderzijds het gevoel bekeken te worden door bedrijvig Nederland.

 

Ik hoop dat jullie deze gedachte nuttig vinden. Succes met jullie opdracht!

 

Met vriendelijke groeten,

 

Nils Meijer

Web Oppep