Ik maak een werkstuk over hoe reclamebureaus nou precies werken en zou graag een paar dingen willen weten:
1. Welke opleiding(en) heb je precies nodig?
2. Hoe werkt zo'n reclamebureau nou precies?
Antwoord van bedrijf dat niet langer actief is
Je hebt natuurlijk verschillende functies binnen een reclamebureau en dit verschilt ook erg naar de grootte van een bedrijf. Maar om in volgorde antwoord te geven:
1. Als je ontwerper wilt worden kan je het beste naar een opleiding als het Mediacollege Amsterdam (www.ma-web.nl) Die kun je aanvullen met een opleiding aan een kunstacademie of een school als Hallo. Deze scholen zijn specifieker op het bedenken van concepten en het hot item out-of-the-box denken. Dit kan je allemaal googelen. Een concept is het basisidee van een reclame, de gedachte waaruit je werkt.
2. Elk reclamebureau heeft zijn eigen techniek maar net als elk bedrijf moeten er klanten binnen gehaald worden en binnen blijven. Deze klanten komen met een 'probleem': ze willen bijvoorbeeld hun product promoten. het reclamebureau biedt dan de oplossing: die verzint een concept en bedenkt welke media het beste geschikt is (moet het een poster worden, een actie-website of een commercial?) Deze voert het vaak ook uit.
Mijn advies is om eens bij een reclamebureau langs te gaan voor wat meer informatie, wellicht kunnen zij het een en ander toelichten.
Groeten Bart Verbiest