Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Terug

Vragen profielwerkstuk over reclame?

melissa

13-02-2009 | 18:29

Hallo,

 

Ik en een klasgenoot houden een profielwerkstuk over reclame. We hebben dit al aardig ver uitgewerkt. Toen ik deze site tegen kwam, dacht ik dat het wel handig was nog wat vragen te stellen. De deelvragen die wij bij ons werkstuk hadden verzonnen zijn:

 

1. Welke reclames blijven hangen bij de kijkers en welke juist niet?

2. Waar letten kijkers vooral op bij reclames?

3. Is het waar dat wanneer een reclame vaker wordt uitgezonden, deze ook meer effect heeft?

4. Zijn er perse reclames nodig om een product (van een bepaald merk) goed te laten verkopen?

5. Op welke doelgroepen richten reclamemakers zich?

6. Wat is het doel van reclamemakers?

7. Bereiken zij dat doel en hun doelgroep?

8. Welk effect heeft reclame op de Nederlandse samenleving?

 

Ik zal kort beantwoorden wat wij hebben bedacht:

 

1: humoristische reclames, en dan vooral die van de tv, omdat deze een beeld en geluid geven.

 

2: ze letten er vooral op of het grappig is, en het ze aanspreekt, of het niet te nep is, enzo.

3: wij hebben een enquete gehouden, en de meeste mensen zeggen van niet.

4: ja, want anders is een product niet bekend bij de mensen. hoe moeten zij anders weten dat dit product bestaat, en welke werking het heeft?

5: kinderen, ouders, ouderen, middelbare leeftijd, jongeren, rijkeren, minder rijkeren, enz.

6: het verkopen van een product, merkbekendheid, enz. sommige reclames willen dit niet. Zij willen iets anders bereiken, zoas vrijheid (amnesty international bijv. ) of bijvoorbeeld het laten storten van geld voor een bepaald goed doel.

7: meestal wel, maar ik denk dat ‘merkbekendheidsreclames’hun doel eerder berijken dan een reclames voor een goed doel.

8: mensen gaan sneller een product kopen, omdat er merkbekendheid ontstaat, hoewel er altijd mensen blijven die er niet aan willen toegeven.

 

 

Als U denkt dat er iets niet klopt, of als U een aanvulling heeft, wilt U dan a.u.b een reactie plaatsen. Ik zou het echt heel erg fijn vinden. Ik zou willen vragen of het een beetje bij tijds kan, want wij hebben niet erg lang meer om ons werkstuk in te leveren. Alvast hartelijk bedankt!

 

Met vriendelijke groeten,

 

Melissa

 


  

1 Antwoord

Antwoord van Marielle Lammers | grafisch ontwerper
23-02-2009 | 12:37

Een mooie reclame betekent nog niet automatisch merkbekendheid. Denk hierbij aan de slogan: 'Even Apeldoorn bellen'. Een prachtige serie reclamespotjes, maar veel mensen weten niet eens welke verzekeringsmaatschappij hier achter zit. Soms streeft het maken van grappige, pakkende reclamespotjes zijn doel enigszins voorbij...