Mijn naam is Daphne Krepel en ik zit momenteel in 5 Havo. Gedurende een aantal maanden moeten wij ons bezighouden met het maken van een ProfielWerkStuk. Mijn ProfielWerkStuk gaat over reclame en is ingedeeld bij het vak Nederlands. Graag zou ik willen weten hoe een reclameboodschap wordt gemaakt en aan welke voorwaarden een goede reclame moet voldoen. Bijvoorbeeld; de doelgroep van de reclame is jongeren: wordt er dan gelet op het taalgebruik van jongeren en wordt dit dan verwerkt in de reclames? En hoe wordt een reclame aantrekkelijk genoeg om kijkers te overtuigen van het product?
Antwoord van Merkbaar Creatieve Reclamemakers
Beste Daphne,
Uiteraard wordt er gekeken naar de doelgroep!
In jou voorbeeld zijn jongeren de doelgroep. Deze zal je op een andere wijze
moeten benaderen, dan bijvoorbeeld ouderen. Hierbij wordt niet alleen gelet op
het taalgebruik maar ook het soort medium wat ingezet moet worden. Jongeren
zijn bijvoorbeeld makkelijker te bereiken door het inzetten van Social Media
als Twitter, Facebook, Hyves etc...
Daarnaast vraag je hoe reclame aantrekkelijk wordt! Dit is afhankelijk van
diverse factoren. We bekijken het product vanuit diverse invalshoeken. Daaruit
omschrijven wij de Unique Selling Points van het product (wat is bijzonder aan
het product / wat is de meerwaarde). Hieruit kan je verschillende reclameboodschappen
vertalen richting de consument. De overtuiging komt dus vanuit enerzijds het
product en anderzijds vanuit een bestaande of gecreëerde behoefte.
Kijk naar Smartphones als de iPhone. Telefoons bestonden al jaren, echter
heeft Apple de behoefte gecreëerd bij de consument dat je met een telefoon meer
moest kunnen dan alleen bellen. De iPhone maakt je leven makkelijker / ziet er
mooier uit / is beter van kwaliteit etc... Door dit maar vaak genoeg te zeggen
kan je een behoefte bij de consument creëren!
Ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben!
Met vriendelijke groet,
Clemens Beneder
2becreative | communicatie
Apeldoorn